Beskriv dit virke som kunsthåndværker/designer Jeg tog afgang med en master i Keramisk Design fra Kunstakademiets Designskole i 2018. Jeg arbejder primært med skulptur alene eller i kunstneriske samarbejder. Mit fokus ligger på materialers egen vilje og de kraftfulde processer, der omdanner råstofferne i den keramiske brænding. Siden min afgang har jeg fokuseret på samspillet mellem det intenderede design og den selvgenererende form. Jeg deler et keramisk værksted i Hellerup med en kollega.
Hvordan arbejder du med bæredygtighed i din produktion/virke? Ler og mineraler til keramisk produktion er ikke ressourcer, der reproduceres. På et tidspunkt vil de være opbrugt, og i feltet oplever vi allerede, at der er råstoffer, der ikke længere kan fås. Jeg er en del af Ødeland, et projekt, der handler om at genanvende knust højbrændt keramisk affald. Vi fokuserer især på sanitet. Vi undersøger det håndværksmæssige og æstetiske potentiale, og vi arbejder på en model, hvor affaldet testes, knuses og distribueres på affaldsstationen. Ambitionen er at genanvendt højbrændt keramisk affald vil blive tilgængeligt som et testet og brugbart råstof på lige fod med de jomfruelige råstoffer, vi som keramikere bruger i vores praksis. Denne form for genanvendelse vil reducere de enorme mængder af affald, som pt. bortskaffes. Desuden vil det reducere forbruget af jomfruelige råstoffer. Genanvendelse af keramisk affald skal foregå på en skala, der løfter ansvaret ud af den enkelte keramikers værksted af praktiske, økonomiske og sundhedsmæssige grunde. I projekt Ødeland arbejder vi desuden med affaldsglas og affald fra stenbrudsindustrien. Laboratorieglas bliver ikke genanvendt i særlig stort omfang og har vist sig at være meget velegnet til glasurfremstilling. I forarbejdningen af sten opstår et fint stengranulat som dumpes i stenbrudssøerne, men som kan anvendes i ler og glasurer. Vi fokuserer især på Rønne Granit.
Hvad er din anbefaling til andre udøvere, der gerne vil arbejde mere bæredygtigt? Vi er i en transition, hvor alle er klar over at vi er nødt til at forholde os til ressourceforbrug og fremstillingsmåder, men vi mangler konkrete løsninger. På det keramiske felt er problematikken virkelig svær, fordi vi bygger på årtusinders tradition for at bruge råstoffer, som ikke gendannes. Vi skal til at se anderledes på, hvad råstoffer er. Vi skal til at tænke i genanvendelse på en skala, der går langt ud over den selvfølgelige genanvendelse af ubrændt ler, der foregår på alle keramiske værksteder. I projekt Ødeland har vi afholdt to samtalesaloner om bæredygtighed og æstetik. Optagelserne er tilgængelige fra projektets hjemmeside. Her kan man også finde opskrifter, hvori knust sanitet, glasaffald og affald fra stenbrudsindustrien indgår. Se projektets hjemmeside.
Udgivet: 2. juli 2025