Beskriv dit virke Jeg er uddannet kandidat i tekstildesign fra Det Kongelige Akademi og har en bachelor i Fine Arts – Painting and Printmaking fra Glasgow School of Art i Skotland. Mit virke er en kombination af kunstnerisk praksis og produktudvikling, og jeg arbejder i spændingsfeltet mellem traditionelt håndværk og moderne industriel produktion.
Jeg har arbejdet og studeret tekstildesign (primært vævning) og kunsthistorie i blandt andet Japan, Italien, Holland, Skotland og Frankrig, hvilket har givet mig et bredt og nuanceret blik på tekstiler, form og farver. I dag arbejder jeg fra mit eget studie som tekstildesigner og farvespecialist, blandt andet hos ACT Architectural Colour Tools.
Hvordan arbejder du med bæredygtighed i din produktion/virke? Bæredygtighed er en grundsten i mit arbejde. Jeg anvender og eksperimenterer med cirkulære og plantebaserede materialer som hamp, alger, citrusfibre og bambus og har et stort fokus på produktudviklingsfasen, hvor jeg arbejder med teknikker, der har potentiale til at forlænge tekstilers levetid og æstetiske relevans over tid.
Gennem min kombination af analogt håndværk og industrielle metoder skaber jeg designs, der forener funktionalitet, æstetik og ansvarlig produktion. Mit mål er at give tekstiler en poetisk og varig værdi, som engagerer brugeren og skaber en følelsesmæssig tilknytning til materialet.
Hvad er din anbefaling til andre udøvere, der gerne vil arbejde mere bæredygtigt? Start med at undersøge materialernes oprindelse, tilblivelse og egenskaber. Det kan være en jungle at forstå og navigere i certificeringer og bæredygtighedskrav, men jeg har flere gange oplevet at få et bedre overblik via Tekstilrevolutionens vidensunivers og deres hjemmeside generelt. De formidler kompleks viden på en tilgængelig måde og har fokus på både klima, etik og materialeforståelse.
En podcast, jeg varmt kan anbefale, er Material Matters med Grant Gibson. Her taler han med designere, kunstnere og producenter om ét specifikt materiale ad gangen – alt fra ler, papir og glas til tekstil og træ. Det giver en dybdegående indsigt i materialets muligheder, historie og betydning – og understreger, hvor vigtig materialeforståelse er i en bæredygtig praksis.
Gør dig umage og nørd detaljerne i produktudviklingen – det er ofte dér, det poetiske opstår. Jeg tror på, at når man bruger tid, lever med sine kreative tanker og eksperimenter, kan man skabe en kvalitet og en følelsesmæssig værdi, der kan mærkes af modtageren. Det er i de små detaljer, den store forskel ligger. Når noget er skabt med nærvær og fordybelse, forlænges brugsfasen, og glæden ved det varer ved.