Danske Kunsthåndværkere & Designere guider dig i den grønne omstilling
HEPHAESTUS
HEPHAESTUS

Lyt til PodCraft

Hør historier og færdigheder fra kunsthåndværkernes verden. Podcasten er en del af det EU-finansierede forskningsprojekt HEPHAESTUS. Mød bl.a. keramiker Anna Maria Sand Jensen, der fortæller om om sit arbejde med at omdanne affald til værker. Bemærk PodCraft er på engelsk.

Gå til side
Læs mere
Natural Material Studio
Natural Material Studio

Behøver vi at stræbe efter holdbarhed?

Hvad sker der med designfaget, når fokus flytter sig fra form til systemer, materialer og sammenhænge? Kunstner og designer Bonnie Hvillum arbejder i krydsfeltet mellem æstetik og ansvar og udfordrer forestillingen om, hvad en designers rolle bør være i en verden med begrænsede ressourcer.

Gå til side
Læs mere
Aalborg Universitet
Aalborg Universitet

ReshapeWaste: Fra affald og rester til nye produkter

Et forskningsprojekt har gennem 3 år undersøgt og udviklet cases, hvor afskær og affaldsmaterialer bliver til nye produkter. Se film, lyt til podcast og læs mere om de inspirerende projekter fra Aalborg Universitet - ReshapeWaste.

Gå til side
Læs mere
DI
DI

Bliv klogere på plast

Her kan du læse fakta og lovgivning om plast.

Gå til side
Læs mere
Ea Fensholt
Ea Fensholt

Keramiker Signe Fensholt tester og genanvender affald

Beskriv dit virke som kunsthåndværker/designer
Jeg tog afgang med en master i Keramisk Design fra Kunstakademiets Designskole i 2018. Jeg arbejder primært med skulptur alene eller i kunstneriske samarbejder. Mit fokus ligger på materialers egen vilje og de kraftfulde processer, der omdanner råstofferne i den keramiske brænding. Siden min afgang har jeg fokuseret på samspillet mellem det intenderede design og den selvgenererende form. Jeg deler et keramisk værksted i Hellerup med en kollega.

Hvordan arbejder du med bæredygtighed i din produktion/virke?
Ler og mineraler til keramisk produktion er ikke ressourcer, der reproduceres. På et tidspunkt vil de være opbrugt, og i feltet oplever vi allerede, at der er råstoffer, der ikke længere kan fås. Jeg er en del af Ødeland, et projekt, der handler om at genanvende knust højbrændt keramisk affald. Vi fokuserer især på sanitet. Vi undersøger det håndværksmæssige og æstetiske potentiale, og vi arbejder på en model, hvor affaldet testes, knuses og distribueres på affaldsstationen. Ambitionen er at genanvendt højbrændt keramisk affald vil blive tilgængeligt som et testet og brugbart råstof på lige fod med de jomfruelige råstoffer, vi som keramikere bruger i vores praksis. Denne form for genanvendelse vil reducere de enorme mængder af affald, som pt. bortskaffes. Desuden vil det reducere forbruget af jomfruelige råstoffer. Genanvendelse af keramisk affald skal foregå på en skala, der løfter ansvaret ud af den enkelte keramikers værksted af praktiske, økonomiske og sundhedsmæssige grunde.
I projekt Ødeland arbejder vi desuden med affaldsglas og affald fra stenbrudsindustrien. Laboratorieglas bliver ikke genanvendt i særlig stort omfang og har vist sig at være meget velegnet til glasurfremstilling. I forarbejdningen af sten opstår et fint stengranulat som dumpes i stenbrudssøerne, men som kan anvendes i ler og glasurer. Vi fokuserer især på Rønne Granit.

Hvad er din anbefaling til andre udøvere, der gerne vil arbejde mere bæredygtigt?
Vi er i en transition, hvor alle er klar over at vi er nødt til at forholde os til ressourceforbrug og fremstillingsmåder, men vi mangler konkrete løsninger. På det keramiske felt er problematikken virkelig svær, fordi vi bygger på årtusinders tradition for at bruge råstoffer, som ikke gendannes. Vi skal til at se anderledes på, hvad råstoffer er. Vi skal til at tænke i genanvendelse på en skala, der går langt ud over den selvfølgelige genanvendelse af ubrændt ler, der foregår på alle keramiske værksteder.
I projekt Ødeland har vi afholdt to samtalesaloner om bæredygtighed og æstetik. Optagelserne er tilgængelige fra projektets hjemmeside. Her kan man også finde opskrifter, hvori knust sanitet, glasaffald og affald fra stenbrudsindustrien indgår. Se projektets hjemmeside.

Udgivet: 2. juli 2025

Gå til side
Læs mere
 Anna Maria Sand Jensen
Anna Maria Sand Jensen

Keramiker Anna Maria Sand Jensen udvikler ler og glasur af affald og biprodukter

Beskriv dit virke:
Jeg er uddannet BA i Glas & Keramik fra Det Kgl. Akademi i Januar 2025 og bor nu i
København, hvor jeg snart starter kandidatuddannelsen Strategisk Design og
Entreprenørskab på Det Kgl. Akademi / CBS. Jeg er del af et fællesværksted på FABRIKKEN for Kunst og Design med andre designere og kunstnere. Her fortsættes min materialebaserede research med fokus på rest- og affaldsmaterialer– ofte i samarbejde med virksomheder, arkitekter og aktører i krydsfeltet mellem det byggede og det kunstneriske. I centrum er udviklingen af design lavet med glasur og ler af sekundære ressourcer i samspil med mine værdier.

Hvordan arbejder du med bæredygtighed i din produktion/virke?
Siden studiestart har bæredygtighed været kernen i min praksis. Mit spørgsmål i
glasurkemitimen – “Hvornår kommer materialerne tilbage i jorden?” – blev et vendepunkt.
Mineindustrien har menneskelige og miljømæssige konsekvenser, håndværk og sanselighed savnes i samfundet, og bjerge af affald ophobes i tons. Det blev startskuddet til min research. Jeg har siden udviklet ler og glasur af affald og biprodukter – bl.a. i samarbejde med Danæg A/S med æggeskaller, strå fra en Bornholmsk gård og keramikskår fra lokale værksteder. Projektet hedder Unwasted, hvor omsat affald bliver sanselige fliser til bygningsfacader og udsmykning. Jeg undersøger, hvordan affald kan få ny værdi – taktile for mennesker, som materiale og æstetik - gennem design og håndværk. Fliserne vækker nysgerrighed og giver glemte mure, bygninger og rum nyt liv.
Jeg har udviklet 100+ opskrifter bestående af 10–100 % affaldsmaterialer med varierende farver, teksturer og materialitet. Unwasted anvendes også til kopper og bringer affald ind på bordet som design. Projektet har modtaget bl.a. 15. Juni Fondens Hæderspris, støtte fra Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond og Red Dot Award–Sustainable Design 2025.

Anbefaling til andre udøvere:
Bæredygtighed kan være materiale, metode og mening. Eksperimentér frit – ikke alt lykkes, men viden bygges på. Gem tests, skriv ned, tag billeder. Stil spørgsmål til din praksis: Kan energiforbruget sænkes? Kan affald genbruges? Giv plads til intuition og observation – og inviter andre til at give feedback. Når bæredygtighed integreres i processen, åbner det for nye æstetiske og etiske muligheder. Perfekte svar er ikke hovedfokus, men at stille spørgsmål og finde kreative løsninger – med hænder, hjerte og omtanke.

Instagram: @annamaria.sandjensen

Gå til side
Læs mere
Louisiana Butik. Foto: Kim Hansen. Credit: Louisiana Museum of Modern Art
Louisiana Butik. Foto: Kim Hansen. Credit: Louisiana Museum of Modern Art

Louisianas museumsbutik stiller grønne krav til kunsthåndværkere og designere

Kunsthåndværkere og designere, der ønsker at sælge i Louisianas museumsbutik, skal leve op til en række krav inden for: klima, affald, kemi, cirkularitet og biodiversitet. Læs adfærdskodekset her:

Gå til side
Læs mere